greek english italian ΑΡΧΙΚΗ -- ΜΟΥΣΙΚΗ-MP3 -- ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ -- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ -- ΒΙΝΤΕΟ -- ΦΩΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ -- ΚΑΣΤΡΟ -- ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχική arrow ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ

Ο ελληνικός πολιτισμός στην Ευρώπη Τα πνευματικά επιτεύγματα του ελληνικού πολιτισμού από τον 7° π.Χ. αιώνα αποτελούσαν στο παρελθόν και αποτελούν και σήμερα από πολλές απόψεις το φυσικό-ψυχικό θεμέλιο της Ευρώπης. - Στηριζόμενοι στις γνώσεις χιλιάδων ετών της Ανατολής που φανερώθηκαν και σε παγκόσμιες θρησκείες πρώτα οι μεγάλοι στοχαστές του αρχαίου ελληνισμού δημιούργησαν μια φιλοσοφία βασισμένη στη σοφία και στην αγάπη, η οποία αργότερα διαδόθηκε και ρίζωσε στα ευρωπαϊκά τμήματα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. - Χάρη σε αυτές τις γνώσεις μπορούσε να δημιουργηθεί στην Ευρώπη ένα πνευματικό περιβάλλον που ήταν έτοιμο να δεχτεί τον χριστιανισμό. - Το τέλος του μεσαίωνα σήμανε η στιγμή όταν στα μοναστήρια στα οποία διατηρούνταν ο ελληνικής προελεύσεως χριστιανικός πολιτισμός εμφανίστηκαν -με τη μεσολάβηση των Αράβων- τα έργα των αρχαίων συγγραφέων. - Εξαιτίας της τουρκικής κατάκτησης έρχονταν όλο και περισσότεροι ζωγράφοι, γλύπτες, αρχιτέκτονες από τις βυζαντινές περιοχές στην Ευρώπη, κυρίως στην Ιταλία. Αυτοί οι Έλληνες που έφεραν γνώσεις και δημιούργησαν σχολές συνέβαλαν καθοριστικά στα θαυμάσια επιτεύγματα του ευρωπαϊκού ουμανισμού και της Αναγέννησης. Κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης αναβίωσε στην Δυτική Ευρώπη το πνεύμα της ελληνικής αρχαιότητας. - Στο 19º αιώνα με την αναβίωση του ολυμπιακού ιδεώδους, του ερασιτεχνισμού έγινε ζωογόνα δύναμη ο αρχαίος αθλητισμός. Για όλες τις μορφές της τέχνης, ως τα πνευματικά δώρα των Ελλήνων μπορεί να είναι ευγνώμων ο δυτικός κόσμος. Η ωραιότερη έκφραση αυτής της ευγνωμοσύνης μπορεί να είναι η διατήρηση και η νέα ερμηνεία των αρχαίων γνώσεων. Η συναυλία μας με το πρόγραμμά της και τους συντελεστές της επιθυμεί να υπηρετεί αυτό το σκοπό με τη βοήθεια της πιο διεθνούς τέχνης, της μουσικής. Ο ρόλος της μουσικής από όλους τους αρχαίους κόσμους ήταν ο μεγαλύτερος στους Ελληνες, γιατί πρώτα εδώ έγινε μέρος της γενικής μόρφωσης. Εδώ η μουσική είναι συστατικό στοιχείο των θρησκευτικών τελετών, των παραστάσεων των ελληνικών δραμάτων, των Ολυμπιακών αγώνων. Η ελληνική θεωρία της μουσικής έχει βασική σημασία από την άποψη των μετέπειτα εποχών, επίσης ασχολείται και με το ρόλο και την επίδραση της μουσικής στην κοινωνία. Σύμφωνα με τους Έλληνες η μουσική είναι θεϊκής προέλευσης, και ασκεί μεγάλη ηθική επίδραση πάνω στον ανθρώπινο χαρακτήρα και συμπεριφορά. Το πρόγραμμα της συναυλίας το συνέταξε ο φλαουτίστας και διευθυντής ορχήστρας, καλλιτεχνικός διευθυντής Pál Németh. Η συνεργασία της τραγουδίστριας Κλεώ Μυτιληναίου, του δεξιοτέχνη μπουζουξή Λάκη Λαυτσή και της μπαρόκ ορχήστρας δωματίου Savaria που παίζει με όργανα εποχής με μαέστρο τον Pál Németh αποτελεί. μια ενδιαφέρουσα απόπειρα για τη συγχώνευση του ελληνικού πολιτισμού χιλιάδων ετών, του μπαρόκ μουσικού ύφους και του συναισθηματικού κόσμου της σύγχρονης εποχής. Στο πρώτο μέρος της συναυλίας ερμηνεύονται έργα Ιταλών δασκάλων, του Αντόνιο Βιβάλντι και του Κλαούντιο Μοντεβέρντι. Ο Βιβάλντι συνέθεσε το κοντσέρτο του σε ντο μείζονα για μαντολίνο και ορχήστρα, αυτή τη φορά παίρνει το ρόλο του σόλο το ελληνικό λαούτο, με το πιο γνωστό όνομά του, το μπουζούκι. - Antonio Vivaldi: Κοντσέρτο για μαντολίνι σε ντο μείζονα RV 425 Στο τέλος της εποχής της Αναγέννησης, της εποχής που επικεντρώθηκε στο αρχαίο ελληνικό ιδεώδες του ανθρώπου δημιουργήθηκε το καινούριο, μέχρι σήμερα πολύ δημοφιλές είδος, η όπερα, η οποία ενσωματώνει περισσότερα καλλιτεχνικά είδη. Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν τόσο πολλοί μυθολογικοί ήρωες και θέματα στις πρώιμες όπερες. Ο πρώτος μεγάλος και μέχρι σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους δασκάλους του είδους είναι ο Κλαούντιο Μοντεβέρντι. Στη συναυλία ακούγονται δύο έργα του, και τα δύο είναι πανέμορφες παραβολές για το ρόλο και τον προορισμό της μουσικής, της τέχνης: Το μαδριγάλι «Tempro la cetra» (Το λαούτο εξυμνεί αντί για τον πόλεμο την ειρήνη και τον έρωτα), και ένα απόσπασμα από την πρώτη όπερα του Μοντεβέρντι, από τον Ορφέα (Ο Ορφέας με το λαούτο του δαμάσε τις δυνάμεις του Κάτω Κόσμου, για να ανακτήσει την αγάπη του, την Ευριδίκη). - Claudio Monteverdi: Tempro la cetra Ορφέας (απόσπασμα) Η εντυπωσιακή μοτέτα στην λατινική γλώσσα του Βιβάλντι («In furore iustissimae irae - Στην τρομερή λύσσα της οργής») ήδη από τα πρώτα λόγια δίνει ζοφερό χρώμα, κάτι που στην μουσική παρουσιάζεται με την κυριαρχία των ελασσόνων κλιμάκων και στην ικεσία του μέρους Largo. Από την παράσταση του δίκαιου θυμού του Κυρίου προχωρούμε μέσα από την ειρηνική φωνή του μεσαίου μέρους («τα δακρυά μου μεταβάλλονται σε χαρά») στο χαρούμενο τελικό μέρος («Alleluia»). - Antonio Vivaldi: In furore iustissimae irae – μοτέτα RV 626 Το πιο δημοφιλές έργο του Βιβάλντι είναι τα τέσσερα κοντσέρτα για βιολί με τίτλο Οι τέσσερις εποχές. Η μεταγραφή του καλοκαιριού παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα απόπειρα για να μπορεί να δείξει μια νέα όψη του τόσο το κοντσέρτο για βιολί όσο και το μπουζούκι το οποίο προσφέρεται ιδιαίτερα για δεξιοτεχνικό παίξιμο. - Αntonio Vivaldi: Οι τέσσερις εποχές – Το καλοκαίρι RV 315 - - - Ένας από τους μεγαλύτερους δασκάλους του ώριμου μπαρόκ, του πρώτου μισού του 18ου αιώνα ήταν o Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ. Δίπλα στο Μοντεβέρντι είναι εκείνος που επιλέγει τις περισσότερες φορές αρχαία, μυθολογικά, βιβλικά θέματα για τις όπερες και τα ορατόριά του. Το μπαλέτο Τερψιχόρη είναι αφιερωμένη στη μούσα του χορού (Τερψιχόρη, σύμβολο της η λύρα). Πρωταγωνιστές είναι η μούσα της ερωτικής ποίησης, η Ερατώ, και ο θεός των τεχνών, ο Απόλλωνας. Δύο αποσπάσματα ακούγονται από το έργο: πρώτα μια μικρή σειρά ορχηστρικών χορών (σουίτα), μετά η άρια της Ερατώ. - Georg Friedrich Händel: Τερψιχόρη HWV 8b - Σουίτα (Prelude-Chaconne-Sarabande-Gigue) - Άρια της Ερατώ Ο Χαίντελ ως δεξιοτέχνης του εκκλησιαστικού οργάνου συνέθεσε πολλά κοντσέρτα για όργανο και ορχήστρα, αυτά τα έργα του εκτελούνταν τακτικά στα διαλείμματα των παραστάσεων των οπερών του. Το κοντσέρτο σε σι ύφεση μείζονα προσφέρεται πολύ καλά και για μεταγραφή για μπουζούκι. - Georg Friedrich Händel: Κοντσέρτο για όργανο σε σι ύφεση μείζονα HWV 308 Από τις όπερές του πάνω σε αρχαία θέματα ανήκει εδώ και αιώνες στα πιο δημοφιλή μουσικά έργα το περίφημο Largo του Ξέρξη («Ombra mai fu»). - Georg Friedrich Händel: Ξέρξης – Largo (Ombra mai fu) HWV 40 To έργο του Λάκη Λαυτσή με τίτλο Κάστρο αποτίνει φόρο τιμής στην μπαρόκ μουσική. Ο σκοπός του είναι να φέρει πιο κοντά στους ακροατές τον κόσμο της κλασικής μουσικής. Συνάμα μπορεί να είναι και ένας τεχνικός οδηγός για τους νέους μπουζουξίδες με τη βοήθεια του οποίου οι δυνατότητες του λαϊκού οργάνου επεκτείνονται και δίνεται η ευκαιρία στον ερμηνευτή να επιδείξει τις δεξιοτεχνικές ικανότητές του. - Λάκης Λαυτσής: Κάστρο op. 1. 1. Σπουδή Ελεγεία 2. Σπουδή Ντουέτο για φλαούτο και μπουζούκι Το πρώτο γραπτό μνημείο της ευρωπαϊκής μουσικής, η επιτάφια επιγραφή του Σεικίλου στον τάφο της γυναίκας του εμπόρου χρονολογείται από τον 2 αι. π.Χ.. Είναι γραμμένη σε μέτρο ιαμβικό, και συνοδεύεται με μουσική σημειογραφία. Ανακαλύφθηκε το 1883 κοντά στις αρχαίες Τράλλεις της Μικράς Ασίας (σήμερα: Αϊδιν, Τουρκία). Παρ’ όλο που πρόκειται για επιτάφια επιγραφή, είναι μήνυμα ενός ανθρώπου που εξυμνεί τη ζωή, υπενθυμίζει τις ομορφιές της ζωής, το πέρασμα του χρόνου, ενός ανθρώπου που ζει για τις στιγμές. Το κείμενο είναι το εξής: «Όσον ζής φαίνου, Μηδέν όλως σύ λυπού Προς ολίγον εστί το ζήν Το τέλος ο χρόνος απαιτεί.» (Όσο ζεις, να λάμπεις Μη λυπάσαι καθόλου Η ζωή είναι σύντομη Ο χρόνος οδηγεί στο τέλος.) Ο Pál Németh έγραψε παραλλαγές πάνω σε αυτή τη μελωδία. Οι παραλλαγές γίνονται από το μονοφωνικό τραγούδι μέσα από την πρώιμη πολυφωνία όλο και πιο γρήγορες και βιρτουόζες ακολουθώντας το σχήμα των μπαρόκ σειρών παραλλαγών για να οδηγηθούν με το χαρακτηριστικά ελληνικό παλμό του μονού ρυθμού του δεύτερου μέρους στο ζωηρό, γνωστό και από τη σύγχρονη δημοτική μουσική τελικό χορό. Φωνή, μπουζούκι, παλιά μουσική ανάμνηση, μπαρόκ ύφος, σύγχρονη δημοτική μουσική συγχωνεύονται στη σειρά. Németh Pál: Παραλλαγές πάνω στη μελωδία της επιτάφιας επιγραφής του Σεικίλου
Έχουμε 2 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 427123
Κυκλοφορεί το δεύτερο CD με τίτλο BOUZOUKI IN BAROQUE STYLE
LAKIS LAFTSIS - SAVARIA BAROQUE ORCHESTRA - PAL NEMETH
από την  Πολιτιστική δράση ΕΜΣΕ
Κατεβάστε το έντυπο του CD σε μορφή PDF

cd2front

Κυκλοφορεί το πρώτο CD με τίτλο ΚΑΣΤΡΟ απο την DIKTIO Music productions

cdkastro

DVD - Ζωντανά απο το Royal Palace at Godollo

exofilo_dvd